Przejdź do treści

Koleje Małopolskie

Spółka „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. to polski przewoźnik, który został utworzony przez Samorząd Województwa Małopolskiego 2 grudnia 2013 r. w celu świadczenia usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego. „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. jest podmiotem, w którym 100% udziałów posiada Samorząd Województwa Małopolskiego. Kapitał Zakładowy Spółki wynosi 66 365 000 PLN.

Spółka regularną obsługę pierwszej linii – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia – rozpoczęła 14 grudnia 2014 r. W kolejnych latach przewoźnik rozwinął swoją ofertę przewozową o połączenia do Portu Lotniczego Kraków-Balice, Miechowa, Sędziszowa, Tarnowa, Nowego Sącza, Krynicy-Zdrój, Zakopanego oraz Jasła. Dzięki współpracy ze stroną słowacką, w 2018 roku uruchomione zostały weekendowe połączenia między Muszyną a Popradem.
Z roku na rok liczba podróżnych przewiezionych przez Koleje Małopolskie rosła – w 2018 r. i w 2019 r. pociągi przewiozły kolejno 6,4 i 6,5 mln pasażerów.

Rok 2022 okazał się dla Spółki „Koleje Małopolskie” rekordowy. Przewoźnik obsłużył 7,05 mln pasażerów, czyli o 2,6 mln więcej niż w roku ubiegłym. To także ponad 0,5 mln więcej niż najlepszy wynik osiągnięty w 2019 r.

Koleje Małopolskie regularnie rozszerzają zasięg kursowania pociągów w ramach systemu Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej. Jeszcze w grudniu 2021 r. oferta przewozowa została rozszerzona o dwie nowe trasy: Kraków Główny – Trzebinia – Oświęcim (22 pociągi) oraz wznowiona po blisko 4 latach Kraków Podgórze – Skawina (38 pociągów).

W ubiegłym roku reaktywowano połączenia na kolejnym odcinku linii kolejowej nr 94 włączając w system SKA takie miejscowości małopolski jak Brzeźnica, Spytkowice czy istotny turystycznie Zator. Przewoźnik wchodzi na nowe linie z określoną częstotliwością kursowania, standardem jest kursowanie 1 pociągu na godz. Tam, gdzie z różnych względów nie jest to możliwe Koleje Małopolskie zapewniają co najmniej obsługę szczytu porannego i popołudniowego.

Najważniejszą inwestycją w 2022 roku, którą udało się zakończyć Spółce „Koleje Małopolskie” to budowa zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego na terenie stacji kolejowej Kraków Towarowy. W ramach hali serwisowej przewoźnik prowadzi kompleksowy proces utrzymaniowy pojazdów, z wykorzystaniem m.in. własnej tokarki podtorowej, myjni, wagi czy zapadni trakcyjnej. Dysponuje także zapleczem socjalno-biurowym oraz magazynowym. W ramach bocznicy możliwe będzie także świadczenie usług w ramach Obiektu Infrastruktury Usługowej (OIU). Całkowita wartość inwestycji to ponad 92 mln zł.

Prognozy przewoźnika na 2023 r. są optymistyczne – kolej stała się w ostatnim czasie transportem pierwszego wyboru dla wielu Małopolan. Koleje Małopolskie obserwują wysokie napełnienia pociągów na wszystkich obsługiwanych relacjach. Wyzwaniem będzie to, aby pasażer, który z powodu wysokich cen paliw zdecydował się korzystać z pociągu w codziennych podróżach został z Kolejami Małopolskimi. „Na 2023 r. mamy zaplanowaną pracę eksploatacyjną na poziomie 3,3 mln pckm. W 2023 r. chcielibyśmy przewieźć nie mniej niż 7,5 mln pasażerów” – wskazał prezes zarządu Spółki „Koleje Małopolskie Tomasz Warchoł.