Przejdź do treści

Koleje Małopolskie

Spółka „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. to polski przewoźnik, który został utworzony przez Samorząd Województwa Małopolskiego 2 grudnia 2013 r. w celu świadczenia usług użyteczności publicznej w zakresie transportu publicznego. „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. jest podmiotem, w którym 100% udziałów posiada Samorząd Województwa Małopolskiego. Kapitał Zakładowy Spółki wynosi 58 818 000 PLN.

Od uruchomienia pierwszego kursu minęło już 7 lat. Przez ten czas Koleje Małopolskie zmieniły oblicze kolei w regionie. W początkowej fazie działalności obsługiwały trasę Wieliczka Rynek- Kopalnia – Kraków Główny – Wieliczka Rynek-Kopalnia. W kolejnych latach przewoźnik rozwinął swoją ofertę przewozową o połączenia do Portu Lotniczego Kraków-Balice, Miechowa, Sędziszowa, Tarnowa, Nowego Sącza, Krynicy-Zdrój, Zakopanego oraz Jasła. Dzięki współpracy ze stroną słowacką, w 2018 roku uruchomione zostały weekendowe połączenia między Muszyną a Popradem. Z roku na rok liczba podróżnych przewiezionych przez Koleje Małopolskie rosła – w 2018 r. i w 2019 r. pociągi przewiozły kolejno 6,4 i 6,5 mln pasażerów. Ze względu na pandemię COVID-19 liczba ta w 2020 r. spadła do 3,9 mln. Praca eksploatacyjna w 2020 r. wyniosła 2,6 mln pociągokilometrów.

Aktualnie, dzięki ostatniej dostawie nowych Elfów II od bydgoskiej PESY, Spółka „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. dysponuje 26 Elektrycznymi Zespołami Trakcyjnymi. Co więcej, do końca 2021 roku flota zwiększy się o 4 nowe Impulsy II firmy Newag S.A.

Będą to czteroczłonowe składy, które w podróż mogą zabrać łącznie 473 osoby. Maksymalna prędkość obu typów pojazdów wynosi 160 km/h. Cechą charakterystyczną wszystkich nowych pojazdów jest układ przestrzeni pasażerskiej typu metro w środkowych członach, które będą lepiej przystosowane do szybszej wymiany podróżnych w przewozach aglomeracyjnych oraz ułatwią m.in. przewóz rowerów.

W pierwszej kolejności nowy tabor pojawi się na linii nr 94 – Koleje Małopolskie obsłużą Skawinę, Zator i Oświęcim. Następnie przewoźnik planuje uruchomić linię SKA3 w pełnej relacji Tarnów – Kraków – Chrzanów – Oświęcim. W ten sposób do Oświęcimia Koleje Małopolskie będą wjeżdżać z dwóch kierunków. W uzupełnieniu tych planów Spółka zamierza zbudować w tym mieście zaplecze techniczne. Co więcej, „Koleje Małopolskie” sp. z o.o. zgłosiły do Urzędu Transportu Kolejowego trzy wnioski o otwarty dostęp do torów dla połączeń komercyjnych do Częstochowy, Stalowej Woli i Medyki. W ten sposób przewoźnik lepiej wykorzysta tabor podczas weekendów, gdy maleją przewozy aglomeracyjne. Krokiem milowym dla rozwoju transportu kolejowego w Małopolsce było podpisanie przez Zarząd Województwa Małopolskiego umowy na realizację inwestycji „Budowa i wyposażenie zaplecza technicznego do obsługi taboru kolejowego”. Budowa zaplecza jest strategiczną inwestycją, wartą 91 mln zł. W hali kolejowej będzie obsługiwany tabor województwa: Kolei Małopolskich i Polregio. W tym miejscu będą wykonywane m.in. naprawy bieżące i te związane z awariami taboru, a także z okresowym ich przeglądem. Tutaj także powstanie myjnia, która zapewni całoroczne mycie i czyszczenie wagonów. Hala zostanie wyposażona w niezbędne urządzenia techniczne do obsługi taboru takie jak m.in. suwnica pomostowa, tokarka podtorowa, pojazd szynowo drogowy oraz stanowiska do napiaszczania, wodowania, odfekalniania i odladzania składów taborowych. To duży krok w stronę stworzenia całkowicie niezależnego przewoźnika kolejowego.